Mēs, pirmsskolā “Bērnu osta,” ticam, ka bērni vislabāk attīstās vidē, kurā valda pozitīva, cieņpilna un mīlestības pilna attieksme. Mūsu darba pamatā ir pozitīvās audzināšanas metodes, kas veicina bērnu emocionālo inteliģenci, pašapziņu un sociālās prasmes.
Šeit ir 10 galvenās metodes, ko izmantojam un iesakām arī vecākiem, papildinātas ar piemēriem un ieteikumiem.
1. Emociju atpazīšana un pieņemšana
Mēs mācām bērniem atpazīt un pieņemt savas emocijas. Piemēram, ja bērns jūtas dusmīgs, mēs palīdzam viņam pateikt: “Es jūtos dusmīgs, jo man neizdevās uzbūvēt torni.” Šādi bērni mācās saprast, ka visas emocijas ir dabiskas.
Ieteikums vecākiem: Veltiet laiku, lai uzklausītu bērnu un palīdzētu viņam izteikt emocijas. Varat teikt: “Tu izskaties bēdīgs. Vai vēlies par to pastāstīt?” Atsauce: Daniela Golemana “Emocionālā inteliģence”.
2. Pozitīvās uzslavas
Mēs slavējam bērnu centienus, nevis tikai gala rezultātu. Piemēram, sakām: “Tu tik rūpīgi veidoji šo zīmējumu!” Tas stiprina bērna ticību saviem spēkiem.
Ieteikums vecākiem: Tā vietā, lai teiktu “Tu esi gudrs,” mēģiniet: “Tu centīgi strādāji, un tas izdevās!”
3. Mācīšanās caur rotaļām
Rotaļas ir bērna galvenais mācīšanās veids. Lomu spēles, konstruktori un galda spēles palīdz attīstīt radošumu un problēmu risināšanas prasmes.
Ieteikums vecākiem: Iesaistieties bērna spēlēs un iedrošiniet viņu iztēloties dažādas situācijas, piemēram, spēlēt lomu spēles – “veikalā” vai “ceļojumā.” Atsauce: Frīdriha Frēbeļa idejas par rotaļu nozīmi mācīšanā.
4. Iekļaujoša disciplīna
Mēs audzinām bērnus ar cieņu un iesaistām viņus problēmu risināšanā. Piemēram, ja bērni sastrīdas, mēs jautājam: “Kā mēs varam atrisināt šo situāciju, lai visi būtu apmierināti?”
Ieteikums vecākiem: Izvairieties no soda un fokusējieties uz sarunu, lai bērns saprastu sekas un iemācītos risināt konfliktus. Atsauce: Džeina Nelsone “Pozitīvā disciplīna.”
5. Rutīnas un skaidra struktūra
Ikdienas rutīnas bērnam sniedz drošības sajūtu. Piemēram, mēs vienmēr dienu sākam ar sveicienu un nelielu aktivitāti, lai radītu pozitīvu noskaņojumu.
Ieteikums vecākiem: Ieviesiet noteiktu gulētiešanas vai ēdienreizes rutīnu, lai bērns justos pārliecināts par dienas ritmu.
6. Empātijas mācīšana
Mēs mudinām bērnus izprast citu cilvēku sajūtas. Piemēram, ja bērns kādam ir nodarījis pāri, mēs jautājam: “Kā, tavuprāt, otrs bērns jūtas? Ko mēs varam darīt, lai viņš justos labāk?”
Ieteikums vecākiem: Sarunās ar bērnu izmantojiet frāzes, kas palīdz iedziļināties citu sajūtās: “Kā tu justos, ja tev tā notiktu?”
7. Izvēles un atbildības došana
Mēs dodam bērniem iespēju izvēlēties un pieņemt vienkāršus lēmumus. Piemēram: “Vai vēlies sākt ar zīmēšanu vai puzli?” Tas attīsta patstāvību.
Ieteikums vecākiem: Iedrošiniet bērnu izvēlēties, piemēram, spēlēsim galda spēli vai lasīsim grāmatu.
8. Modelēšana jeb piemēra rādīšana
Bērni mācās, vērojot pieaugušo uzvedību. Mēs apzināti rādām pozitīvu piemēru, kā sadarboties un izrādīt cieņu.
Ieteikums vecākiem: Demonstrējiet pieklājīgu komunikāciju, piemēram, pateicoties par palīdzību vai atvainojoties, ja kļūdījāties.
9. Pozitīva uzmanība un klātbūtne
Mēs bērniem veltām individuālu uzmanību, lai viņi justos īpaši un novērtēti.
Ieteikums vecākiem: Pat 10 minūtes dienā, veltot nedalītu uzmanību bērnam, var padarīt viņu laimīgāku un stiprināt jūsu attiecības.
10. Cieņas pilna komunikācija
Mēs izturamies pret bērniem kā līdzvērtīgiem partneriem, uzklausot viņu idejas un viedokļus.
Ieteikums vecākiem: Runājiet ar bērnu, nevis uz bērnu, piemēram: “Es vēlos dzirdēt, ko tu par to domā.” Atsauce: Alfie Kohn “Mīlestība un loģika audzināšanā.” Šīs metodes veido bērniem draudzīgu un cieņpilnu audzināšanas vidi.
Mūsu mērķis “Bērnu ostā” ir palīdzēt bērniem izaugt par laimīgiem, zinātkāriem un empātiskiem cilvēkiem. Mēs ceram, ka vecāki iedvesmosies no šīm pieejām un īstenos tās arī mājās.